Tibo van de Zand bij het kunstwerk Icarus Poort van Jits Bakker in de Beeldentuin op Beerschoten.
Tibo van de Zand bij het kunstwerk Icarus Poort van Jits Bakker in de Beeldentuin op Beerschoten.

Tibo wil beste voor kunstcollectie Jits Bakker

Algemeen Kunst & Cultuur

door Guus Geebel

In het atelier van zijn vader in De Bilt vertelt Tibo van de Zand zijn verhaal over ontwikkelingen rond de Beeldentuin van zijn overleden vader Jits Bakker op Landgoed Beerschoten in De Bilt. In de gemeenteraad zegde wethouder Hans Mieras op 24 november toe zijn best te gaan doen om de beelden voor de gemeente De Bilt te behouden.

Tibo van de Zand werd in Utrecht geboren en groeide op in De Bilt waar hij op de Sint Michaelschool zat. Daarna ging hij naar de Werkplaats Kindergemeenschap. Al vroeg  openbaarde zich kunstenaarsbloed en op zesjarige leeftijd begon Tibo al te tekenen en wat later te schilderen. Op de Biltse Muziekschool leerde hij saxofoon spelen. Af en toe treedt hij nog op in een rockband. Hij deed opleidingen aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht (HKU). Eerst fine art en later aan de studierichting Kunst en Economie, art & economics en visual art & designmanagement. In 2009 studeerde hij cum laude af. Met zijn vader maakte Tibo veel kunstreizen en ontmoette hij veel belangrijke kunstenaars over de hele wereld. Hij heeft een atelier in Málaga in Spanje. Zijn schilderstijl is expressionistisch neigend naar abstractie. 'Mijn beroep is te omschrijven als: kunstenaar, cultureel ondernemer en kunsteconoom.' Tibo is voorzitter van de Stichting Jits Bakker Collectie.

Beeldentuin
De Beeldentuin op Beerschoten werd in 1997 ingericht. 'In 2009 droeg mijn vader de beelden over aan de provincie Utrecht, omdat hij wat ouder werd en er niet meer zoveel bemoeienis mee wilde hebben', vertelt Tibo. 'Jits wilde wel dat zijn erfgoed voor altijd beschermd zou worden. Zo wilde hij bijvoorbeeld dat de beelden bijeen zouden blijven en dat de collectie op Beerschoten een lange toekomst zou krijgen. Het Utrechts Landschap was daar ook bij betrokken. De provincie zou zich hard maken voor de grote wens van mijn vader om op Beerschoten allerlei culturele activiteiten te ontwikkelen met wisselende tentoonstellingen en evenementen. Hij wilde dat er op het vrij toegankelijke beeldenpark meer leven zou komen. Dat is de afgelopen jaren echter niet van de grond gekomen. Dat komt ook omdat Het Utrechts Landschap als eigenaar van de grond nergens aan mee wilde werken.' Dat blijft volgens Tibo een probleem, ook als de provincie en de gemeente eruit komen.

Bij elkaar
Tibo van de Zand blijft op de hoogte van de ontwikkelingen via een beleidsmedewerker van de provincie. 'Uit die informatie blijkt dat er gezegd is dat het beeldenpark mag blijven en dat Het Utrechts Landschap gastheer wil blijven, maar dat er geen financiële toezegging of inhoudelijke bijdrage wordt gedaan en dat is gewenst als je op deze plek verder wil. Het Utrechts Landschap zou een picknickweide en lichte horeca willen. Verder dat de beelden, als ze daar nog een plek krijgen, anders moeten worden opgesteld. Maar een picknickveld kan ook tussen de beelden en lichte horeca was ook de wens van mijn vader.' Tibo vindt dat de dertig beelden als groep bij elkaar moeten blijven. Hij heeft niets tegen hergroeperen als het een verbetering is. Met Het Utrechts Landschap heeft hij nog geen contact gehad.

Andere plekken
'De beste papieren voor een andere plek om de beelden te plaatsen heeft volgens de provincie de gemeente Renkum. Die is zeer bereid om inhoudelijk en financieel te investeren en ze zijn daar zeer enthousiast om de collectie onder te brengen. De locatie staat dan nog niet vast. De provincie wil de meest duurzame oplossing voor de collectie.' Tibo noemt de reactie uit Renkum hartverwarmend. 'Ook de gemeente Utrecht staat open voor een optie en zou de beelden graag in het Máximapark willen plaatsen. In De Bilt is de beeldentuin het enige fysiek toegankelijke museum van de gemeente. 'De dertig beelden zijn het levenswerk van een internationaal gerenommeerde kunstenaar die hier ruim vijftig jaar heeft gewoond en gewerkt. Dus cultuurhistorisch gezien heel belangrijk voor De Bilt. Het is een trekpleister waar jaarlijks tienduizenden bezoekers uit binnen- en buitenland komen.' De belangrijkste wens van Tibo van de Zand is dat het erfgoed van Jits Bakker op de meest duurzame plek komt en waar het ook toekomst heeft. 'Ik heb eigenlijk niet zo heel veel te zeggen want ik ben geen eigenaar. Ik heb wel ideeën en een mening en ik vind het mooi dat de gemeente De Bilt nu wat gaat doen.'