Ingang van het Cronebos. Rechts het voormalig Tolhuis. Tot 1961 heette dit bos daarom het Tolbos. In dat jaar heeft mevrouw Crone-Black dit bos nagelaten aan Natuurmonumenten. 10 ha van dit bos zal worden ingericht om het verlies van natuur, ontstaan door de verbreding van de A27, te compenseren.
Ingang van het Cronebos. Rechts het voormalig Tolhuis. Tot 1961 heette dit bos daarom het Tolbos. In dat jaar heeft mevrouw Crone-Black dit bos nagelaten aan Natuurmonumenten. 10 ha van dit bos zal worden ingericht om het verlies van natuur, ontstaan door de verbreding van de A27, te compenseren.

Grote belangstelling Dorpsavond Hollandsche Rading

Algemeen Algemeen

door Rob Klaassen

In een afgeladen dorpshuis in Hollandsche Rading werden woensdagavond 9 november twee heikele punten met de bewoners besproken. Rijkswaterstaat en de 3Angle over de verbreding van de A27 en provincie Noord-Holland over de plannen van het Goois Natuurreservaat waarbij circa 80.000 bomen gekapt zouden worden om een ecologische verbinding te realiseren

Rudy Klunder, omgevingsmanager van RWS, deelt mee dat 3Angle het project gaat uitvoeren en tekent voor 25 jaar onderhoud. De avond was, naast kennismaking, vooral ook bedoeld om eerste ideeën met de inwoners van Hollandsche Rading te delen over hoe RWS en 3Angle denken het project te gaan realiseren. Met nadruk werd gesteld, dat dit redelijk grove ideeën zijn. 'De komende tijd zal op vervolgavonden steeds meer gedetailleerde informatie kunnen worden gegeven, ook naar aanleiding van vragen die er leven'.

Tijdspad
Op dit moment zit men in de ontwerpfase. Eind december a.s. is gepland, dat de meeste vergunningen zijn aangevraagd. Januari 2017 kan dan met de voorbereidende werkzaamheden worden begonnen. Specifiek met maatregelen in het Cronebos. Vanaf maart 2017 wordt gestart met het omleggen van kabels en leidingen om in juli 2017 met het eigenlijke werk te beginnen. Eind 2018 moeten de werkzaamheden zijn afgerond.

Geluidsschermen
In Hollandsche Rading is de planning om te beginnen met de bouw van het 1375 m lang nieuw scherm van 3 m hoog aan de westkant van de A27. Aan de oostkant van de Tolakkerweg (het rondje) wordt een stuk van 360 m dat 4 m hoog. Het nieuwe scherm aan de oostkant van de A27 wordt later gebouwd. Dit scherm zal net als het bestaande scherm 1000 m lang zijn. Het wordt 6 m hoog, waarbij de bovenste 2 m doorzichtig zal zijn. Bovendien is besloten om het scherm aan de oostzijde nog 100 m in noordelijke richting te verlengen. Deze 100 m wordt 5 m hoog. Uit vragen van bewoners bleek dat zij graag zouden willen dat het nieuwe scherm aan de oostkant gebouwd gaat worden voordat het bestaande scherm wordt afgebroken. RWS stelt dat dit qua werkplanning niet mogelijk is gebleken. Er zal daardoor gedurende een korte periode helemaal geen scherm zijn aan de oostkant van de A27. RWS belooft die 'schermloze periode' zo kort mogelijk te houden.

Omwonenden
3Angle heeft het project van Rijkswaterstaat verkregen door de meerwaarde die zij creëert voor belanghebbenden (omwonenden) en voor verkeer en natuur. Als het project klaar is hoopt 3Angle dat de omwonenden blij en tevreden zijn met het gevolgde proces en het resultaat. De schermen worden deels begroeid. Voorts zal samen met een delegatie bestaande uit o.a. de bewoners en de gemeente de onderdoorgang van het viaduct opnieuw worden ingericht. De geluidhinder van het verkeer, alsmede ook het geluid van de bouwactiviteiten, zal zoveel mogelijk worden beperkt. Ook zal worden geprobeerd het sluipverkeer tegen te gaan door zoveel mogelijk een afsluiting van de A27 te voorkomen. Tevens zullen zo snel mogelijk 3 (wat smalle) rijstroken worden aangelegd. Op deze manier wordt getracht automobilisten te verleiden om op de A27 te blijven rijden. Op deze 3 rijstroken zal maximaal met 90 km p/u mogen worden gereden. Er zal in principe niet 's nachts worden gewerkt, al zal dat af en toe toch wel eens moeten vanwege de veiligheid van zowel het verkeer als van de medewerkers. Maar de omwonenden zullen door middel van een online hinderkalender op de hoogte op de hoogte worden gehouden van wat er speelt. Ook zal op een aantal weekenden moeten worden doorgewerkt.

Veel discussie
Door de verbreding van de A27 wordt er natuur aangetast. De prachtige heidebermen van de A27 ten noorden van Hollandsche Rading zullen bij de verbreding grotendeels sneuvelen. Dit verloren gaan van natuur moet worden gecompenseerd. Daarom is besloten dat elders nieuwe heide zal worden ontwikkeld. Rijkswaterstaat is daarvoor een overeenkomst aangegaan met Natuurmonumenten. In het Cronebos is een gebied van 10 ha bestemd om heide te realiseren. Daarvoor zullen bomen worden gekapt. Er werd verzekerd dat daarbij zorgvuldig rekening zal worden gehouden met beeldbepalende bomen. Omwonenden kunnen hier niet meer op inspreken, omdat dit op korte termijn al moet gebeuren. De reptielen uit de bermen van de A27 zullen voorafgaande aan de werkzaamheden naar de heide worden verplaatst. Het Cronebos is 46 ha groot en ligt tussen de A27, Soestdijkerstraatweg, Lagevuurscheweg. Bij nogal wat aanwezigen schoot deze mededeling in het verkeerde keelgat. M.n. doordat er weer de nodige bomen moeten worden gekapt om heide te maken en ook omdat er geen inspraak meer mogelijk is. Daarnaast merken de aanwezigen op dat dit plan niet spoort met recente plannen om juist in ons land grootschalig nieuwe bossen aan te leggen om daarmee mede de luchtverontreiniging te bestrijden. Van de kant van Rijkswaterstaat werd gesteld dat het qua tijdsdruk onmogelijk is, dat de bewoners nog over deze natuurcompensatie kunnen meepraten.

De plannen van GNR
Het plan van de bomenkap van het GNR is, zoals gesteld, 'on hold' gezet. Het GNR zou dit najaar komen met plannen over hoe zij in overleg met de omgeving de plannen tot uitvoering denken te brengen. Het GNR is intussen tot de conclusie gekomen, dat zij geen enkele ervaring heeft om samen met de omgeving dergelijke plannen te ontwikkelen. Aan de andere kant heeft ook het GNR ingezien dat samenspraak met omgeving een vereiste is om draagvlak voor de plannen te verwerven. Het GNR heeft daarom de provincie Noord-Holland gevraagd, of zij de regie van de plannen ter hand wil nemen om samen met bestuurders en de omgeving tot de vorming van een nieuw plan te komen. De provincie Noord-Holland heeft daarin toegestemd. Hil Kuijpers, projectmanager Gooi- en Vechtstreek, zal dit project gaan trekken. Hij heeft in het verleden de nodige ervaring opgedaan bij het realiseren van landinrichtingsprojecten. Binnenkort zal hij partijen bij elkaar brengen teneinde een nieuwe start te maken om te komen tot een door alle partijen gedragen project. Op suggesties vanuit de bewoners om daarbij ook het natuurcompensatieproject Cronebos te betrekken staat hij positief. Of dat ook werkelijk zal worden gedaan is echter maar zeer de vraag. Dit gezien het feit dat er verschillende tijdpaden gelden voor beide projecten.