Frank Diepstraten vertelde onlangs op de Patioschool over het belangrijke werk van hospice Demeter. (foto Hans Lebbe / HLP Images).
Frank Diepstraten vertelde onlangs op de Patioschool over het belangrijke werk van hospice Demeter. (foto Hans Lebbe / HLP Images).

Dag van Respect in De Bilt

Algemeen Jeugd

door Henk van de Bunt

Jaarlijks wordt in Nederland de Dag van Respect gehouden. Deze vindt - ook in De Bilt - plaats op de tweede donderdag van november. Op de Dag van Respect verzorgen mensen uit de plaatselijke overheid en de samenleving gastlessen op scholen in de gemeente. In deze gastlessen staat het thema respect centraal.

In de gemeente De Bilt verzorgt Koos van Tamelen op 10 november een gastles op de Martin Luther Kingschool in Maartensdijk. De voormalige profspeler van FC Utrecht en FC Wageningen is naast voetbaltrainer bij Jonathan Zeist nog steeds verbonden aan FC Utrecht: 'Zorg van de Zaak is de hoofdsponsor van FC Utrecht. Op donderdag 10 november start Zorg van de Zaak de campagne Weerbaarheid. Dat betekent o.a. weerbaar tegen pesterijen, maar bijvoorbeeld ook weerbaar tegen werkdruk / werkstress. Een dergelijk iets lukt alleen als een ieder respect heeft voor haar/zijn naasten. Op grond hiervan gaat FC Utrecht op de Martin Luther King school in Maartensdijk een quiz geven die over respect gaat'.

Regenboog
In het kader van de Dag van Respect gaat Frank Diepstraten naar de Biltse Regenboogschool: 'Ik doe dat vanuit mijn werk als voorzitter van de Stichting Ontwikkelingssamenwerking, mijn functie onderwijsgevende en mijn werk voor ons parochieel Malawi-project. Mij boeit vooral wat kinderen zelf van dit onderwerp denken en welke praktische invulling zij thuis en in school daar aan kunnen geven. Het moet niet tot een dag beperkt blijven, maar een aanzet tot verdere uitwerking'. Karel Beesemer: 'Een antwoord geven op de vraag waarom (ook) ik deelneem om te pogen, mede met anderen, vorm en inhoud te geven aan een gastles over respectvol samenleven, is niet zo moeilijk te beantwoorden. Als Joods jongetje heb ik bewust ervaren waartoe het uiteindelijk kan leiden indien respect voor de medemens van nul en generlei betekenis wordt. We moeten ons geen slachtofferrol aanmatigen, maar toch mogen feitelijkheden worden genoemd. In mijn geval was dit dat mijn ouders werden omgebracht en ook twee broers als gevolg van de oorlog werden vermoord. Alsook nagenoeg mijn gehele familie. Tot op de dag van vandaag worden nog steeds grote groepen mensen weggezet als minderwaardig. Zigeuners, mensen uit Oostbloklanden, negers, Joden. Die verschrikkelijke oorlogsperiode was een totaal ontbreken van respect. Mensen in elkaar schoppen op sportvelden e.d. kan uiteindelijk ontaarden in: machtsmisbruik, rassenwaan, waanzin, vervolging en moord. Over mijn jeugdervaringen heb ik een boek geschreven en daarover vertel ik op verzoek van het Herinneringscentrum Kamp Westerbork op tal van scholen. In de hoop dat dit bijdraagt om wat nadrukkelijker te gaan nadenken en bijdragen levert dat zoiets nooit meer zal gebeuren'.

Verdraagzaamheid
De bijdrage van historicus Anne Doedens op de Bosbergschool in Hollandsche Rading over respect gaat over Nederland, een land van immigranten en vluchtelingen: 'Respect leer je ook door naar het verleden te kijken. Vier-en-een-kwart eeuw geleden kwamen driehonderdduizend mensen naar Nederland gevlucht, ze gingen naar ons land om aan de dictatuur van de Spanjaarden te ontkomen. Ze werden de mensen, die ons land hielpen aan het geld voor de grote handelsondernemingen, ze maakten kaarten en ontdekkingsreizen voor ons land. Velen werden belangrijke Nederlanders. Een eeuw later vluchtten Franse protestanten naar Nederland, Hugenoten. Vervolgd door Lodewijk XIV. Tienduizenden. Ze kwamen hier en hielpen ons land te groeien en bloeien. Een eeuw geleden vluchtte een miljoen Belgen naar ons land, voor het oorlogsgeweld, terwijl de mensonwaardige oorlog in de loopgraven niet ver bij ons vandaag verwoestend huishield. Nederland ving ze op. Respect is: doen, toen en nu. Respect is verdraagzaamheid. Respect is ook: niet uit te gaan van vooroordelen over mensen uit een ander land. Het is: goed naar een ander te kijken om te zien wie hij of zij is en hem dan menswaardig te behandelen. Door naar het verleden te kijken begrijp je welke mensen de afgelopen 500 jaar naar ons land kwamen en hoe zij ons land maakten dat we nu hebben. Respect daarvoor, voor toen en voor nu'.