Duidelijk: 'Gesloten in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee. Hier mag je niet inrijden, je mag hier wel als voetganger doorlopen.
Duidelijk: 'Gesloten in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee. Hier mag je niet inrijden, je mag hier wel als voetganger doorlopen.

Calamiteitenroute tussen Hollandsche Rading en Lage Vuursche

Algemeen Algemeen

door Rob Klaassen

De Karnemelkseweg en ook het ten westen ervan gelegen Loosdrechtse Spoor in Lage Vuursche en Hollandsche Rading houden de gemoederen flink bezig. Er is sprake van het mogelijk 'effectief' afsluiten van de wegen voor autoverkeer, waardoor het gebruik ervan als sluiproute zoveel als mogelijk wordt teruggedrongen. Omwonenden en de Contactcommissie Lage Vuursche zijn daar niet blij mee.

De grond behoort bij Landgoed Eyckenstein, dat tot nu toe ook het onderhoud ervan verzorgde. Al in 2014 werd de eigenaar van het landgoed benaderd door de Veiligheidsregio Utrecht van de Brandweer, om samen met de gemeenten Baarn en De Bilt, waaronder respectievelijk Lage Vuursche en Hollandsche Rading vallen, de politie en natuurbeheerders te onderzoeken welke opties er zijn om de situatie in en rond de beide dorpen te verbeteren.

Namens het Landgoed vertelt Otto van Boetzelaer: 'Allereerst moet gezegd worden dat zowel aan de kant van Lage Vuursche als aan Hollandsche Rading een zelfde bord aangeeft, dat er geen sprake is van een openbare weg. Op uitdrukkelijk verzoek van de gemeenten Baarn en De Bilt wilden wij meewerken aan een ontsnappingsroute voor de inwoners van Hollandsche Rading (b.v. bij ontsporing chemicaliën trein) of van Lage Vuursche (b.v. bij grote bosbrand). Vanwege de smalle natuurverbinding tussen Utrechtse Heuvelrug en Goois Natuurreservaat is het zeer ongewenst als daar, door opknappen van de weg, meer verkeer over zou komen'. In 2015 verzochten de gemeente Baarn en De Bilt de genoemde weg geschikt te mogen maken om als vluchtroutemogelijkheid. Het geschikt maken van de bospaden zou kunnen bestaan uit het aanpassen van de ondergrond en het aanbrengen van voorzieningen om bijvoorbeeld een hek geopend te krijgen. De kosten voor aanpassing zijn ten laste van beide gemeenten.

Open houden
Van Boetzelaer vervolgt: 'Onze instemming is onlosmakelijk verbonden met plaatsing van de voorgestelde afsluiting. Vanzelfsprekend zullen er mogelijkheden moeten zijn de afsluiting te openen indien dat nodig zou zijn. Ook voor hulpdiensten moet de afsluiting altijd geopend kunnen worden. Vanzelfsprekend moet ook de politie altijd de route door het bos kunnen nemen. Zij komen daar gelukkig vaak en dat moet natuurlijk op geen enkele wijze worden belemmerd. De beide gemeenten zijn en blijven verantwoordelijk voor het onderhoud aan de slagbomen. Ook zal aan het begin en einde van de wegen duidelijk moeten worden aangegeven, dat deze weg niet toegankelijk is voor doorgaand verkeer m.u.v. fietsers. Dit om te voorkomen, dat auto's plotseling voor een gesloten slagboom komen te staan. Dit zou onnodige agressie kunnen oproepen met alle gevolgen van dien of in de hand werken dat men andere routes door het bos tracht te vinden. Tevens is eerder genoemd dat het nu met regelmaat gebeurt dat politie deze route rijdt om toezicht te houden. Dit waarderen wij zeer en zou

De openstaande slagboom maakt het het sluipverkeer wel weer erg gemakkelijk. Dit weekeinde was de slagboom geopend, vanwege de afsluiting van de spoorwegovergang in Hollandsche Rading.