Raadsbreed initiatief voor veilig fietsen op de Jan Steenlaan. Raadsfractie- en raadscommissieleden van De Bilt willen een onderzoek naar alle (fiets-)verkeersmogelijkheden in de Jan Steenlaan in Bilthoven.
Raadsbreed initiatief voor veilig fietsen op de Jan Steenlaan. Raadsfractie- en raadscommissieleden van De Bilt willen een onderzoek naar alle (fiets-)verkeersmogelijkheden in de Jan Steenlaan in Bilthoven.

Raadsmeerderheid wil onderzoek fietsstraat Jan Steenlaan

Algemeen Algemeen

door Henk van de Bunt

Een meerderheid in de Biltse gemeenteraad wil dat het College van B en W de mogelijkheid gaat onderzoeken om de Jan Steenlaan in Bilthoven in te richten als fietsstraat. Dat bleek tijdens de vergadering van de commissie Openbare Ruimte op 13 oktober, waarin werd gesproken over de verkeersveiligheid voor de fietsers (gem. 2400 per dag) na de opening van de onderdoorgang van de spoorbaan aan de Leijenseweg.

Aanleiding is de verkeersrapportage Jan Steenlaan, die de raad tussen neus en lippen in het Mededelingenblad van het College ontving en waarbij Verkeersplatform en wijkverenigingen niet actief op de hoogte waren gesteld. Krischan Hagedoorn (PvdA): 'In de rapportage wordt klip en klaar voor de goedkoopste optie gekozen. Men gaat hiermee voorbij aan het feit dat een vrij liggend fietspad de beste optie is voor de verkeersveiligheid, terwijl daar toch toe wordt opgeroepen in de motie van januari 2015'. Henk Zandvliet (GroenLinks): 'B en W had een groot aantal varianten onderzocht en concludeerde dat de beste daarvan (een vrij liggend fietspad aan de noordzijde van de Jan Steenlaan) om financiële redenen onhaalbaar was. Daarom wilde het College in feite de situatie herstellen van voor de werkzaamheden aan de onderdoorgang, aangevuld met snelheid remmende maatregelen'.

Fietsstraat
Hagedoorn vervolgt: 'Alle fracties verenigden zich rond het punt, dat de door het College voorgestelde variant, namelijk de situatie zoals die was (dus 2 richtingsverkeer) aangevuld met een extra fietsers-oversteek (van Jan Steenlaan naar rotonde), de verkeerde keus is, zeker met de te verwachten grotere verkeersdruk na de bouw van de Timpe'. In de Raadscommissievergadering pleitte GroenLinks raadslid Henk Zandvliet om ook de variant van een fietsstraat te onderzoeken en hij werd daarin bijgevallen door vrijwel alle fracties: 'In tal van andere gemeenten zijn hiervan goede voorbeelden te vinden. Recent nog werden in de stad Utrecht de Maliesingel en de Tolsteegsingel als fietsstraat ingericht. De auto is hier 'te gast', gekoppeld aan een maximumsnelheid van 30 km/uur'.

Motie
Krischan Hagedoorn en Michiel van Weele(D66) werken nu namens 10 partijen aan een motie voor de raadsvergadering van 27 oktober. Van Weele: 'Een motie moet ter bespreking in de raad, er is geen voorstel van het College, de raad moet het zelf agenderen. Het is ook mooi richting insprekers, de fietsers en de Wijkraad Leijen om met één voorstel te komen vanuit de raad'. De indieners noemen o.a. de volgende onderwerpen in de in te dienen motie: Onderzoek variant fietsstraat, uitwerking kosten vrij liggend fietspad, waarbij de provinciale fietserssubsidie ook wordt onderzocht en metingen conform de wens van de Wijkraad. In de motie zal ook worden gevraagd naar onderzoek van de goedkope (circulatie-variant), zoals Beter De Bilt voorstelt. Peter Schlamilch (Beter De Bilt) hierover: 'De fietsstraat klinkt aantrekkelijk, maar het is niet gezegd dat die ook veiliger is, en veiligheid moet voorop staan. Wij zien ook veel in ons plan: het brengt meer veiligheid voor fietsers dan in het voorstel van de gemeente, minder kosten (het meeste staat er al en kan makkelijk getest worden), geen onteigening van gronden en geen bomenkap'.

Conclusies
Hagedoorn en van Weele zullen er in de motie ook op aandringen de conclusies van al deze zaken eerst aan het Verkeersplatform en de Wijkraad voor te leggen en dit eerst dan met deze zienswijzen aan te bieden in de vorm van een raadsvoorstel en tot de realisatie van een door de raad verkozen oplossing het Verkeerscirculatieplan te blijven handhaven.