Afbeelding
Landwaart Culinair uit Maartensdijk behoort met 3 sterren tot de top van de Nederlandse groentespeciaalzaken.

Landwaart verdient drie Sterren

Algemeen Zakelijk

door Henk van de Bunt

Zaterdag werden in De Schakel in Nijkerk in aanwezigheid van alle deelnemers voor de eerste keer landelijk Sterren uitgereikt aan groentebedrijven. Van de 40 vrijwillig aangemelde deelnemers kregen Landwaart Culinair uit Maartensdijk, Gijs van de Hoef uit Veenendaal en De Groentemannen uit Zwartsluis drie sterren.

De titel 'Groenteman met Ster' wordt uitgereikt aan ambachtelijke groente- en fruit speciaalzaken, die zich onderscheiden door uitzonderlijke prestaties op het gebied van kwaliteit, service, organisatie en klantgerichtheid. Tijdens de verkiezing 2016 vielen één, twee of drie sterren te bemachtigen. Groenteman met Ster draait om een 360-gradenbeoordeling van alle aspecten in het bedrijf. De nadruk ligt op alle onderdelen van de bedrijfsvoering. Alle deelnemers aan Groenteman met Ster worden beoordeeld door professionals uit het vak. De nadruk ligt niet op de juryresultaten, maar op een samenhangende weging van alle aspecten van de bedrijfsvoering. De ondernemer ontvangt per aspect een integraal overzicht van sterke punten en verbeterpunten.

Metingen
De organisatie van Groenteman met Ster ligt in handen van brancheorganisatie AGF Detailhandel Nederland, kort gezegd ADN. ADN is dé vereniging waarin groentemannen van Nederland zich hebben georganiseerd en bestaat uit zo'n 350 zelfstandige ondernemers die allemaal actief zijn binnen de AGF branche. Als branchevereniging zet ADN zich in om de positie van de groenteman te versterken en de ondernemer op alle gebieden te ondersteunen bij het optimaliseren van de bedrijfsvoering. 

De beoordeling van deelnemers aan Groenteman met Ster is verdeeld in een meting aan de achterkant en een meting aan de voorkant.

Mystery-shopper
Tijdens de meting aan de achterkant wordt het bedrijf beoordeeld op personeelsbeleid, financiën, product & proces en organisatie, waaronder bedrijfsbeleid, de visie en missie van het bedrijf. Tijdens de meting aan de voorkant wordt het bedrijf door middel van twee bezoeken van een mystery-shopper, een uitgebreide winkelbeoordeling en een klanttevredenheidsonderzoek op beoordeeld op klanttevredenheid, personeel, product en uitstraling

Producten
Bij de uitreiking werd nog eens benadrukt welke producten en productgroepen naast het 'standaard assortiment', een plaats kunnen hebben of verwerven binnen het assortiment van de groentewinkel: 'De groentespeciaalzaak zou zich veel meer als een vers-specialist moeten gaan presenteren, met vers geperst sap, smoothies, een eiland vol met (gesneden) fruit, voorbewerkte groenten en exclusievere hard fruitsoorten. Home made maaltijden met soepen en desserts horen ook in het assortiment. Het basisassortiment groenten en fruit blijft erg belangrijk voor de vers-uitstraling van de winkel. Seizoenproducten en streekproducten zijn hierbij trekkers. Met 'ready to eat' producten kan de groenteman meer inspelen op de consumententrends van genieten, gemak en gezondheid: een broodje gezond en het aanbieden van een beperkte eetgelegenheid passen hier prima bij. De ware groenteman en vers-specialist onderscheidt zich hierbij op het gebied van productkwaliteit, smaak, persoonlijk contact en de productpresentatie'.

Uitslag
In totaal waren 40 deelnemende bedrijven - met medewerkers - naar Nijkerk afgereisd voor de - niet gelekte - sterrenuitreiking. Zestien bedrijven scoorden geen ster, vijftien bedrijven dienden met 'slechts één ster' de vaak verre terugreis te aanvaarden. Uit resp. Barneveld, Julianadorp, Oss, Vaassen, Veendam en Vollenhove kwamen de groentespeciaalzaken, aan wie twee sterren waren toegekend. Drie deelnemers dus verdienden in de ogen van de onafhankelijke jury's een 'drie sterren'- onderscheiding. Twaalf medewerkers van Landwaart Culinair hadden voor dit feestje hun vrije zaterdagavond ingeleverd en werden door entertainer Jeroen Smits op het podium bestookt met vragen als: 'Wat verwachten jullie', 'wanneer ben je niet teleurgesteld' en 'waar ligt Maartensdijk eigenlijk'. Nadat hij op al deze dergelijke vragen de antwoorden had gekregen, werd het uiteindelijke resultaat 'drie sterren' onder applaus van zaal en medewerkers enthousiast ontvangen. Bloemen en welgemeende felicitaties volgden.