Molenaar Gijs Hasselbach vertelt alles over het werk van een molenaar.
Molenaar Gijs Hasselbach vertelt alles over het werk van een molenaar.

Scholenproject Open Monumentendag

Algemeen Algemeen

door Henk van de Bunt

De week voorafgaand aan de Open Monumentendag op 10 september gingen de oudste leerlingen van verschillende basisscholen op bezoek bij een monument.

Dit jaar hebben zich maar liefst zeven scholen met in totaal negen groepen ingeschreven voor het scholenproject. De Woudkapel (Bilthoven), het KNMI (De Bilt), Molen Geesina (Groenekan) en Begraafplaats Brandenburg (Bilthoven) waren de locaties, die de leerlingen bezochten. Begraafplaats Brandenburg deed dit jaar als locatie ook mee aan de Open Monumentendag De Bilt. Het scholenproject startte woensdag 7 september; wethouder Madeleine Bakker (Onderwijs) verrichtte de opening bij de Woudkapel en het project duurde tot en met vrijdag 9 september.

Naar de molen
De leerlingen van de School met de Bijbel gingen donderdag 8 september achter hun meester Harry Prosman aan op monumentenexcursie en hoe kan het ook anders? Op de fiets natuurlijk. In april moeten ze immers het verkeersexamen goed kunnen afsluiten. Zij bezochten molen Geesina in Groenekan. Bij de molen werden de kinderen in twee groepen verdeeld. De groep die beneden bleef kreeg van alles te horen rondom deze prachtige molen en na afloop moesten de leerlingen aan het werk. Op papier werden er allerlei vragen gesteld, waarna ze iets te drinken en een koek kregen. Ondertussen was de meester met de andere groep leerlingen en de molenaar naar boven gegaan. Op de eerste en tweede zolder van deze 'ronde stenen-stelling-korenmolen' kregen ze van alles te zien en te horen over de dagelijkse arbeid van een vakkundige molenaar.

Vermalen
Indrukwekkend hoe de graankorrels hun weg vonden om uiteindelijk fijn vermalen weer opgevangen te worden. Ook konden de kinderen al hun vragen stellen en de molenaar liet er niet één in de kou staan. Verder hoorden de kinderen hoe afhankelijk de molenaar was van de wind en zagen ze hoe die windkracht uiteindelijk op allerlei manieren in de molen benut kon worden. Voor het malen, maar ook om bijvoorbeeld het ophijsen van zware balen meel te vergemakkelijken. Halverwege het programma werden de beide groepen gewisseld. Voordat de thuisreis werd aanvaard kregen ze allemaal nog een bouwplaat mee. Onderweg, zo vertelde een leerling later, bedachten we 'hoe fijn de wind voor de molenaar kan zijn, maar ook hoe lastig de wind kan zijn als je hem tegen hebt op de fiets'.