Tonny Groen en Frans de Graaf pleiten voor een gezamenlijke aanpak bij het laten horen van een tegengeluid
Tonny Groen en Frans de Graaf pleiten voor een gezamenlijke aanpak bij het laten horen van een tegengeluid

Groenekan versus Rijkswaterstaat

Algemeen Algemeen

door Henk van de Bunt

Rijkswaterstaat is de komende jaren druk aan het werk op onder andere de A27, de A1 en de A12. In het H.F. Witte Centrum in De Bilt zijn op 30 mei de plannen te zien voor de veranderingen aan de snelwegen A27 en A12. Burgers van De Bilt kunnen tussen 16.30 en 20.30 kennis nemen van die plannen en vragen stellen.

De voorlichting op 30 mei is naar de mening van Tonny Groen (Dorpsraad Groenekan) en Frans de Graaf (Stichting Groenekans Landschap) niet compleet. Tonny Groen: 'Bewoners horen op deze avond alleen het geluid van de A27 afnemen, maar niet de toename van geluid van de (nacht-)trein en de Provinciale wegen (cumulatie) . In deze fase is daar ook nog geen onderzoek naar gedaan. Dat gebeurt mogelijk wel door onze gezamenlijke reactie'.

Gevolgen voor Groenekan
Frans de Graaf: 'Groenekanners krijgen tweemaal te maken met een verbreding van de A27.

Dat is anders voor Maartensdijk, Hollandsche Rading en Utrecht, daar gaat de A27 slechts eenmaal op de schop. In 2016 gaat de spa in de grond voor het Project A27/A1; dat is de aanpassing van de aansluiting Utrecht Noord met Knooppunt Eemnes. Alle bezwaren tot aan de Raad van State zijn van tafel. Tussen 2016 en 2019 gaat de weg van tweemaal twee naar tweemaal drie rijstroken plus een spitsstrook tussen Utrecht Noord richting Bilthoven'. Tonny Groen: 'Dat betekent meer lucht- en geluidsoverlast voor Groenekan. Echter geluidsmaatregelen kosten geld en de in dit project gemaakte rekensom (kosten x inwoner) kwam voor Groenekanners ongunstig uit. Dus weinig schermen. Een deel van de bewoners van de Kon. Wilhelminaweg krijgt wel een zeven meter hoog scherm. Daarnaast zijn er hier extra schermen door bewonersacties afgedwongen waaraan de Gemeente en Provincie meebetalen. (bovenwettelijke maatregelen). Echter ook die schermen hebben een groot probleem; ze worden niet geluidsabsorberend uitgevoerd. Het treingeluid aan deze weg zal daarom toenemen. Terwijl de planning is om in de komende jaren in de nacht meer goederentreinen te laten rijden. Bij de Raad van State is succesvol een onderzoek afgedwongen, maar naar het oordeel van Raad van State, bleek het leed niet onaanvaardbaar.'

Kansen
Tussen het eerste en tweede project is de wet veranderd. Er zijn nieuwe kansen, nu het tweede deel (project A27/ /A12 aanpassing Ring Utrecht) voorligt. Het Ontwerp Tracebesluit (OTB) ligt ter visie. Frans de Graaf: 'Er is in de pers veel aandacht voor de gevolgen voor Utrecht en Amelisweerd, maar we zien dat op het stuk Groenekan bij Utrecht Noord – afslag Bilthoven ook weer de capaciteit van de weg wordt vergroot en dat er bovenaan de afslag Bilthoven stoplichten komen. De spitsstrook Utrecht Noord richting Bilthoven wordt een vierde rijbaan. Ook ligt het milieueffect en de wettelijke maatregelen die genomen worden voor en die laatste maatregelen zijn, vergeleken met de eerste fase voor de bewoners van Groenekan gunstiger voor wat betreft het aantal schermen. Dat komt omdat deze verbreding onder nieuwe wetgeving valt, er andere rekenmethodes zijn en de Minister zich heeft uitgesproken dat de leefbaarheid niet verder mag worden belast en waar mogelijk verbeterd moet worden'.

Bomen
'Daarnaast is de vraag is of bewoners wel ingepakt moeten worden achter 8 meter hoge schermen langs de snelweg die treingeluid terugkaatsen, of dat er andere opties zijn die beter zijn voor lucht- en geluidskwaliteit . Bijvoorbeeld een scherm(-pje) langs het spoor, of/en 100 kilometer rijden, of iets anders. Voor de verbreding worden nogal wat bomen gekapt en de vraag is of de compensatie daarvoor wel op de goede plek terugkomt. In de buurt van de hockeyvelden wordt (blijvend) water afgevoerd, is dat de juiste plek? De gevolgen voor de flora en fauna zijn breder dan voor een achtertuin. Ook is het de vraag of de A27 na deze verbreding op korte termijn weer filegevoelig wordt, omdat bij Bilthoven veel verkeer de snelweg opkomt. De daar geplande stoplichten leiden zeker tot grote opstoppingen op de Nieuwe Wetering en ook het sluipverkeer op de Kon. Wilhelminaweg zal dan niet afnemen richting Utrecht. Geen kleinigheden dus'.

Bovenwettelijk
Tonny Groen: 'Daarnaast staan er ook veel meer bovenwettelijke maatregelen gepland dan in het eerste deel. Dat komt ook omdat Utrecht bij deze verbreding dwarsligt en er door de Provincie 15 miljoen verdeeld mag worden (als een doekje voor het bloeden) en daar krijgt De Bilt ook een deel van. Voorlopig is gekozen voor extra geluidsmaatregelen en niet voor extra fietspaden. Op de avond van RWS op 30 mei in H.F. Wittecentrum in De Bilt kunnen bewoners zien welke maatregelen worden genomen en ook daadwerkelijk horen hoe het geluid van de snelweg klinkt vanuit hun tuin - voor- en na deze nieuwe verbreding. Bewoners zullen mogelijk blij verrast worden door geplande schermen achter hun huis. De avond is niet alleen informatief, bewoners hebben het wettelijk recht om te reageren. Doen ze dat niet dan kunnen ze later ook niet meer in beroep en wie weet wat er nog aan deze plannen gaat veranderen. 2026 is ver weg. Dat reageren kan tot 20 juni en wij raden bewoners aan om niet meteen op de avond van 30ste mei hun reactie in te spreken. Het is heel belangrijk dat bewoners hun stem laten horen maar kom voordat een reactie gegeven wordt eerst naar de bijeenkomst van de Dorpsraad (in samenwerking met het Groenekans Landschap) op 6 juni om 20.00 uur in de Groene Daan.

Teleurstelling
Frans de Graaf: 'Tegen teleurgestelde bewoners -omdat we verloren hebben bij de Raad van State - kunnen wij alleen maar zeggen: Een reactie op dit project biedt weer nieuwe kansen; dus kom naar de avond van RWS en de Dorpsraad. En maak gebruik van uw wettelijk recht: reageer! Want deze tweede verbreding valt onder nieuwe wetgeving. Alle kaarten liggen weer nieuw op tafel. Het zou kunnen dat 'de Raad van State' de nog verdere toename van het treingeluid nu wel onaanvaardbaar vindt. Maar dat weten we pas als we bezwaar maken. Kijk vanaf 4 juni ook op de website www.dorpsraadgroenekan.nl en www.groenekanslandschap.nl