Jan Willem Leguit tussen zijn verzameling Trix Express.
Jan Willem Leguit tussen zijn verzameling Trix Express.

Clubdag van Trix Express in het H.F. Witte centrum

Algemeen Kunst & Cultuur

Zaterdag voor Pasen vindt er in het H.F. Witte centrum in De Bilt de jaarlijkse clubdag plaats van de stichting Trix Express. De Trix Express-modeltreinen zijn in Neurenberg gebouwd vanaf 1935 tot ca. 1980 met een onderbreking gedurende de periode 1940 tot 1947 en van 2004 tot 2010.

De organisator van de clubdagen, Jan Willem Leguit, heeft ons te midden van zijn verzameling uitgelegd wat nu het bijzondere is van de Trix Express modellen: 'In de jaren '20 van de vorige eeuw was er een meneer Bing die in Neurenberg speelgoed maakte, waaronder modeltreinen. De modeltreinen waren in die jaren nog vrij duur, omdat ze niet kleiner konden worden gemaakt dan schaal 1:40. De omvang van elektromotoren bepaalde de grootte van de modeltrein. In de jaren '20 werd de techniek van de productie van elektromotoren sterk verbeterd. Men was toen in staat om heel kleine, maar toch krachtige elektromotoren te maken. De wereldwijde economische crisis eind van de jaren '20 raakte ook de speelgoedbranche. De speelgoedfabriek van Stephan Bing ging daardoor begin van de jaren '30 failliet. Stephan Bing, die was overgestapt naar de Trix fabriek, ging die verbeterde techniek van elektromotoren vanaf 1935 toepassen op de Trix modeltreinen'.

Schaal
'In plaats van een modeltrein met de schaal 1:40, konden nu modeltreinen met een schaal 1:87 worden gefabriceerd. Schaal H0 (Half Nul) was geboren en heette vanaf toen Trix Express. Dit betekende dat er een nieuwe markt van kopers kon worden aangeboord doordat de modellen aanzienlijk goedkoper werden. De ooit dure modeltreinen konden nu door veel meer mensen worden gekocht. Het bedrijf begon weer letterlijk als een trein te lopen. Het speciale aan Trix Express is het systeem van drie rails. De middenrail is de stroomvoorziening. De bijzonderheid is, dat twee treinen ieder hun eigen stroomvoorziening hebben en zo onafhankelijk van elkaar kunnen rijden of stilstaan. In de Tweede Wereldoorlog werden de fabrieken in Neurenberg plat gebombardeerd, maar reeds in 1948 werden er weer Trix Express treinen geproduceerd. In de Trix Express treinen is veel techniek verwerkt en ook is aan de modellen, zowel vrachttreinen als locomotieven, veel aandacht aan details geschonken. Voor de liefhebber is het een lust voor het oog. Het sterke punt van Trix Express is altijd geweest, dat men met z'n techniek voorop liep en dat de andere merken er achteraan kwamen'.

Terugloop
Jan Willem vervolgt dat midden jaren '80 het aantal verkooppunten sterk terug liep. Een aantal mensen dacht dat het wel eens snel afgelopen zou kunnen zijn met Trix. Daarom werd in 1985 de Trix Expres Club opgericht, zodat mensen van elkaar modellen zouden kunnen kopen, onderdelen uitwisselen en reparaties uitvoeren. In 1997 werd Trix door Märklin overgenomen. De productie is inmiddels overgebracht naar Hongarije. Door de enthousiaste lobby van de clubs worden ook weer Trix Express modellen gemaakt, maar die zijn volgens kenners wel anders dan de originele Trix Express modellen.

Clubdag
Op de zaterdag voor Pasen, dus 26 maart, vindt er in het H.F Witte centrum in De Bilt de jaarlijkse clubdag plaats van de Stichting Trix Express. Op maar liefst 260 meter tafeloppervlak (een volle sporthal) worden de modellen en alles wat daarbij hoort, uitgestald. Ook vinden er demonstraties plaats met treinen uit 1935 tot nu en kunnen kinderen zelf hun baantje uitleggen en met de treinen spelen. Dit jaar zal er vooral aandacht worden geschonken aan het 'papierwerk' van Trix Express. Dat betreft gebruiksaanwijzingen, advertenties, reclame-uitingen en dergelijke. Een belangrijk onderdeel van dag vormt toch zeker de koop en verkoop van treinen, rails, stationsemplacementen e.d.. Want je kunt het dan wel op Marktplaats of eBay kopen, de echte liefhebber wil toch graag eerst een model in z'n hand hebben, alvorens te overwegen om tot een aankoop over te gaan. Daarnaast is er die dag een reparatieploeg aanwezig en zijn alle onderdelen verkrijgbaar. Jan Willem: 'Het is het grootste evenement van Trix Express ter wereld. Er komen collega's van clubs uit Duitsland, Zwitserland, België en Engeland. Onze club telt 750 donateurs. Het belooft een prachtige dag te worden'. De clubdag is zaterdag 26 maart a.s. open van 11.00 tot 16.00 uur. Voor kinderen is de toegang gratis.