?Onderwijswethouder Madeleine Bakker-Smit complimenteert het team van de Nijepoort namens het College. [foto Reyn Schuurman]
?Onderwijswethouder Madeleine Bakker-Smit complimenteert het team van de Nijepoort namens het College. [foto Reyn Schuurman]

Basisschool De Nijepoort erkent als 'Excellente School'

Algemeen Algemeen

Maandag 18 januari reikte de Inspectie van het Onderwijs de predicaten 'Excellente school' uit aan goed presterende scholen die zich onderscheiden van andere goede scholen. Basisschool de Nijepoort uit Groenekan ontving als eerste school in de gemeente De Bilt het predicaat 'Excellent' vanwege haar goede schoolresultaten, het bijzondere schoolklimaat en haar goed ontwikkelde onderwijskundig leiderschap.

De Nijepoort onderscheidt zich op 'Schoolklimaat' en 'Onderwijskundig leiderschap'. Met het predicaat Excellente School krijgen goed presterende scholen de maatschappelijke zichtbaarheid en waardering die ze verdienen. . Het predicaat wordt sinds 2012 uitgereikt. Dit jaar werden 39 basisscholen door de Inspectie van het Onderwijs beloond met het predicaat Excellente School 2015.

Nijepoort
Een goed klimaat is volgens De Nijepoort een veilige en prettige school, gecombineerd met hoge opbrengsten. Aan een goed schoolklimaat wordt op De Nijepoort integraal en planmatig gewerkt. Zo besteden alle groepen wekelijks aandacht aan sociaal-emotionele ontwikkeling door middel van de methode 'Leefstijl', die gebaseerd is op de nieuwste wetenschappelijke inzichten op het gebied van kinderpsychologie en anti-pestprogramma's. Naast Leefstijl is ook de methode 'Gelukskoffer' onderdeel van deze aanpak. Gelukskoffer maakt kinderen bewust waarvan ze gelukkig worden en geeft ze mentale veerkracht en zelfvertrouwen, waardoor ze zich optimaal kunnen ontwikkelen.

Jury
De jury ervaart op De Nijepoort 'een heel prettige sfeer, waar leerlingen en leerkrachten zowel binnen als buiten de school op een erg betrokken wijze met elkaar omgaan. Dit blijkt uit de manier waarop het verkeer in de klassen, op de gangen en de speelplaats buiten verloopt. Leerkrachten kennen alle leerlingen, zijn vriendelijk maar tegelijk duidelijk en leerlingen onderling gedragen zich coöperatief.'

Leiderschap
Met 'Onderwijskundig leiderschap' wordt bedoeld het stelselmatig analyseren van resultaten en de vakken waarin de Nijepoort goed presteert. Leraren vragen zich constant af of hun lessen goed in elkaar zitten en er wordt van en met elkaar geleerd. Het onderwijskundig leiderschap ligt dus ook bij de leerkrachten, en niet alleen bij de directie en intern begeleider. Hierdoor blijven de resultaten van De Nijepoort bovengemiddeld hoog. Jury: 'tijdens het schoolbezoek blijkt zowel het bestuur, de schoolleiding als het hele team de opgevoerde uitgangspunten te dragen'.
[HvdB]