Logo vierklank.nl
Bij Karel Hendriksen is de lente alweer zichtbaar.
Bij Karel Hendriksen is de lente alweer zichtbaar.
Zakelijk

Veranderingen bij Tuincentrum Hollandsche Rading

door Guus Geebel

Karel Hendriksen Tuincentrum heet het bedrijf aan de Tolakkerweg 138 in Hollandsche Rading nu. Hendriksen begon de onderneming in 1992 onder de naam GroenRijk, wat toen een kleine franchiseorganisatie was. Door fusies werd de organisatie in de loop van de tijd groter.

'Op 1 juli 2015 hebben we afscheid van GroenRijk genomen en zijn we zelfstandig verder gegaan. In de loop van de zomer hebben we de zaak helemaal omgebouwd. We zien in de detailhandel dat de consument een ander koopgedrag vertoont. Daar moet je als franchiseorganisatie op inspelen en dat vond ik bij GroenRijk te weinig gebeuren. Wij gaan nu terug naar het oorspronkelijk tuincentrum', vertelt Karel Hendriksen. 'Wij publiceren op internet een nieuwsbrief waar we veel reacties op krijgen. Als we wat leuks binnenkrijgen maken we er een aanbieding van. In het najaar publiceerden we een actie met violen en binnen een uur stonden hier de eerste klanten. Vorig jaar hebben we het assortiment planten flink uitgebreid.'

Inkopen
'Ik denk dat we nu een uitgebreider assortiment tuin- en kamerplanten hebben en minder nevenproducten. Die zijn we nu langzaam aan het afstoten. Veel klanten vinden het leuk dat we weer onder onze eigen naam werken. We willen specialist in kamerplanten zijn. Op de veiling kopen veilinginkopers voor ons in, maar we betrekken veel direct van kwekers. Die hebben dikwijls kleine partijtjes die vaak heel bijzonder zijn. We bezoeken ook een internationale beurs. Daar kopen we oleanders uit Spanje en in het voorjaar margrieten uit Italië. De hei die we verkopen wordt bijna allemaal in Duitsland gekweekt. Door internet is de wereld een stuk kleiner geworden.'

Veranderingen
Hendriksen heeft het assortiment inzichtelijker gemaakt. 'Van GroenRijk moesten we bijvoorbeeld van meerdere middelen twaalf verschillende soorten hebben. Wij weten precies wat mensen over het algemeen kopen, dus beperken we dat. Ik voel me daardoor veel vrijer. Dat is met planten ook zo. De leveranciers leveren tegen scherpere prijzen, want die hebben niet meer te maken met de afdrachten aan GroenRijk.' Hendriksen ziet het als een trend in de detailhandel dat ondernemers toch weer zelfstandig gaan opereren. 'Zij kunnen beter inschatten wat er in de winkels gebeurt. Van GroenRijk kregen we alles aangeleverd, de reclame, de logo's en andere dingen. Nu ik zelfstandig verder ben gegaan wil ik ook zoveel mogelijk gebruik maken van lokale ondersteuning. Kledingleverancier Robert Jan Cox van Between in Hollandsche Rading heeft voor ons werkkleding ontworpen en bedrukt. Het reclamebureau Cassant van Josta Koot eveneens uit Hollandsche Rading verzorgt onze huisstijl en alle promoties.' 

Voorjaar
'We gaan nu eerst de kerstartikelen opruimen en eind januari beginnen de beurzen weer. Dan gaan we zorgen dat we een goed voorjaarsaanbod krijgen. Op 1 maart willen we helemaal klaar zijn. Dan willen we het hebben zoals we willen. We begonnen 1 juli met de naamsverandering en het ombouwen. Toen kwam de Kerst en in het voorjaar kun je pas echt met een schone lei starten. Karel Hendriksen hoopt dat er voor het voorjaar een voor hem positief besluit genomen gaat worden over de koopzondagen. 'Dat ik niet open mocht zijn heeft me in de Kerstperiode veel geld gekost. Er komen hier heel veel mensen langs en als ze voor een gesloten deur komen ben je die klant kwijt.' Hij is bang dat het allemaal zo lang gaat duren, dat er dit voorjaar weer geen koopzondagen komen. 'Alle tuincentra in de omgeving zijn open op zondag.' Zelf was hij van 2002 tot vorig jaar op zondag open.

Meer berichten