Mensen die hulp nodig hebben bij het zoeken naar een passende ziektekostenverzekering kunnen langskomen bij Apotheek Maertensplein.
Mensen die hulp nodig hebben bij het zoeken naar een passende ziektekostenverzekering kunnen langskomen bij Apotheek Maertensplein.

Apotheek Maertensplein en zorgverzekering 2016

Algemeen Algemeen

Er is nog steeds weinig berichtgeving door de zorgverzekeraars over eventuele wijzigingen in de zorgpolissen met ingang van 1 januari 2016. De grote spelers hebben nog steeds niet alle contracten afgesloten met zorgverleners. Els Coyajee van Apotheek Maertensplein in Maartensdijk heeft al wel wat antwoorden op mogelijke vragen en is altijd bereid mensen te helpen in hun zoektocht naar de juiste zorgverzekering.

door Marijke Drieenhuizen

Iedereen (vanaf 18 jaar) die in Nederland woont of werkt is verplicht om een zorgverzekering af te sluiten. De overheid bepaalt wat er in een verzekering geregeld wordt. In de basisverzekering zitten soms zaken waar men, in een bepaalde levensfase, geen behoefte aan heeft. Samen betalen alle verzekerden de kosten van de basiszorg. De zorgpremie wordt berekend door de zorgverzekeraars. Het lijkt alsof de premie elk jaar stijgt, toch is dat niet waar. Wel zijn lonen en prijzen gestegen en zijn andere en ook duurdere behandelingen en medicijnen in het basispakket opgenomen. Er is door goede onderhandelingen tijdens het inkoopproces en het gevoerde beleid volgens cijfers van de Rijksoverheid ongeveer 12 miljard minder aan zorg uitgegeven over de afgelopen 5 jaren. De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) houdt toezicht.

Kijk en vergelijk
Mensen die willen overstappen van zorgverzekering moeten voor 1 januari 2016 hun huidige verzekering opzeggen en moeten dan voor 1 februari 2016 een nieuwe zorgverzekeraar kiezen. Met terugwerkende kracht tot 1 januari 2016 is men dan verzekerd bij de nieuwe zorgverzekering.

Met de computer kan al gekeken worden welke verzekering het beste aansluit bij de wensen. Via de site van de Service Apotheken www.zorgverzekeringsanalyse.nl Mensen die niet handig zijn met de computer kunnen aankloppen bij Apotheek Maertensplein: zij helpen de mensen graag. Els Coyajee: 'Belangrijk is om te bedenken welke zorg, welke medicijnen en hulpmiddelen in ieder geval nodig zijn het komende jaar. Zo is het belangrijk om bijvoorbeeld te zorgen dat incontinentiemateriaal vergoed wordt. Er zijn al verzekeraars waarvoor wij het niet meer mogen leveren. Dat gaat dan bij hen via postorderbedrijven. Dus zonder informatie en ondersteuning vanuit de apotheek. Dat vinden wij jammer. Een persoonlijk gesprek kan heel waardevol zijn En er is ook een verzekeraar die diabetes-meetapparatuur ingekocht heeft bij een Chinees bedrijf. Voor klachten en vragen komen de mensen wel bij ons aan de balie. Dus we mogen niet leveren maar worden wel geacht service te leveren, dat is in mijn ogen een vreemde gang van zaken'.

Vier sterren
Tijdens ons gesprek vertelt Els Coyajee dat de apotheek voor het vierde jaar op rij het maximaal aantal sterren ontvangen heeft. Daarmee wordt aangetoond dat ze bovengemiddeld scoren. 'Wij zijn daar toch trots op. Vroeger waren apothekers onvriendelijk gezegd, doosjesschuivers. Nu gaat het vooral om service en kwaliteit. Daar werken wij hard aan en het is goed dat de energie die wij in cliënten stoppen ook gezien wordt. Daarnaast hebben wij ook veelvuldig contact met artsen, wij nemen niet zomaar dingen aan maar willen samen met de artsen staan voor goede zorg'.