Zo komt de Leijenseweg er na de ondertunneling uit te zien.
Zo komt de Leijenseweg er na de ondertunneling uit te zien.

Openbaar vervoer blijft door de wijk rijden

Algemeen Algemeen

door Henk van de Bunt

Ruim 400 belangstellende woonden maandag 21 september de presentatie met betrekking tot de aanleg van de onderdoorgang aan de Leijenseweg bij. Er was vooral grote belangstelling voor de uiteindelijke omleidingsroute die gedurende de afsluiting van de overweg gevolgd zal moeten worden.

Duidelijk werd dat bij bewoners uit de wijk nog veel vragen leven over het verkeerscirculatieplan en dat een aantal mensen zich grote zorgen maakt over met name de verkeersstromen tijdens een incident of calamiteit. Alle tijdens de bijeenkomst gestelde vragen en gemaakte opmerkingen zijn genoteerd. Via onder andere de website (www.debilt.nl/leijenseweg) en de binnenkort in de wijk De Leijen te verschijnen Nieuwsflits zal de komende tijd aanvullende informatie worden verspreid die op de meest gestelde vragen antwoord geeft. Wanneer de bouw van start gaat, zal de aannemer tijdig informeren over de gevolgen van de werkzaamheden en de eventueel te verwachten overlast.

Verkeerscirculatieplan
Tijdens de bijeenkomst lichtte gemeentelijk verkeersdeskundige Mette Corsel het plan toe: 'Om er voor te zorgen dat de wijk tijdens de werkzaamheden goed en op een veilige manier bereikbaar blijft, heeft de gemeente een tijdelijk verkeerscirculatieplan (VCP) opgesteld. Dit plan is afgestemd met een werkgroep van bewoners. Eerder dit jaar is deze omleidingsroute in de praktijk getest. Tegelijkertijd hebben wij op veel plekken de hoeveelheid verkeer geteld en zijn alle door bewoners doorgegeven klachten en meldingen verzameld. Tijdens de proef zijn al verschillende verbeteringen doorgevoerd. Op basis van de tellingen, klachten, meldingen en ervaringen zijn diverse maatregelen bedacht die gericht zijn op het vergroten van de doorstroming en de verkeersveiligheid. De basis van het plan blijft hetzelfde; wel wordt de Rembrandtlaan-Noord eenrichtingsverkeer en begint het eenrichtingsverkeer op de Jan van Eijcklaan al bij de Rogier van de Weijdenlaan.

Gemotoriseerd verkeer
De gemeente zet in op het duidelijker maken van de verkeerscirculatie door borden, fysieke verkeersgeleiding en het inzetten van verkeersregelaar vanaf het begin. Ook wordt de snelheid omlaag gebracht door wegversmallingen en tijdelijke drempels. De veiligheid wordt vergroot door het zicht te verbeteren op de kruising Jan Steenlaan/Rembrandtlaan, duidelijke voorrangsregels en weghalen van overbodige strepen op de weg.

Fiets
Voor de fietser verandert er niet veel ten opzichte van de bestaande situatie. De omleidingsroute is immers alleen voor gemotoriseerd verkeer van toepassing. Fietsers kunnen gebruik blijven maken van de Jan Steenlaan en Rembrandtlaan. Bij de fietsoversteken over de weg wordt duidelijk aangegeven wie voorrang heeft. Ook worden op enkele plekken strepen op de weg aangebracht om het oversteken duidelijker te maken.

Openbaar vervoer
Het openbaar vervoer blijft gewoon door de wijk rijden. Lijn 78 gaat met kleine bussen door de wijk om mensen van en naar station Bilthoven te brengen. Deze lijn gaat ook 's avonds en in het weekend rijden. Lijn 77 gaat niet meer door de wijk, maar keert bij de rotonde Jan Steenlaan. Op de Rembrandtlaan komt een tijdelijke halte ter vervanging van de halte op de Jan van Eijcklaan.

Hulpdiensten
Samen met de hulpdiensten is een calamiteitenplan opgesteld, waarbij een aantal scenario's is bedacht en de acties die daarop moeten volgen. 'Denk daarbij bijvoorbeeld aan het scenario dat een vrachtwagen de tunnel bij de Soestdijkseweg blokkeert. Er is gekeken naar alternatieve routes door fietstunnels, door het bos, etc. Het plan heeft als doel dat als tijdens de werkzaamheden een calamiteit zich voordoet, iedereen weet wat er moet gebeuren om het verkeer in goede banen te leiden waarbij de veiligheid niet in het geding komt'.

Hoe verder
'Het plan is overigens niet in beton gegoten,' benadrukt Corsel. 'We monitoren voortdurend hoe het gaat en na een week of zes gaan we weer met de werkgroep om tafel. Als het nodig of wenselijk is, nemen we dan eventuele aanvullende maatregelen, aldus Corsel die zich goed kan voorstellen dat de wijkbewoners opzien tegen de werkzaamheden en de afsluiting van de Leijenseweg. 'Maar we moeten vooral voor ogen blijven houden waarom de gemeente en ProRail deze onderdoorgang realiseren. Straks is het hier een stuk veiliger en hoeven de mensen niet meer zo vaak en lang voor de slagbomen te wachten.'