Leerlingen van groep 5 van de Julianaschool nemen de muziekinstrumenten in ontvangst.
Leerlingen van groep 5 van de Julianaschool nemen de muziekinstrumenten in ontvangst.

Samen aan de slag met muziek

Algemeen Muziek

Deze maand start een muziekproject waarin de Biltse Muziekschool intensief gaat samenwerken met drie basisscholen, twee harmonieorkesten en Reinaerde. Dinsdag 29 september leverden projectcoördinator Corinne Weeda en beheerder Abdes Kachouti van het KunstenHuis daarvoor 32 muziekinstrumenten af bij de Julianaschool.

door Guus Geebel

Directeur Ella Prins van de Julianaschool zegt dat in de week voor de herfstvakantie wordt begonnen met algemene muzikale vorming. 'Corinne werkt bij het KunstenHuis en zij heeft ervoor gezorgd dat wij nu alvast de instrumenten krijgen. Dat gebeurt ook bij Wereldwijs en De Werkplaats.' Corinne Weeda vertelt dat muziekdocent Peter Schreuder van De Werkplaats het KunstenHuis een jaar geleden vroeg of we iets konden doen met muziekonderwijs. 'Peter kwam  tot de conclusie dat maar weinig leerlingen een instrument bespelen. Al gauw sloten de Julianaschool en Wereldwijs zich daarbij aan. Met de drie scholen en het KunstenHuis zijn we gaan kijken welke mogelijkheden er zijn om een en ander vorm te geven.'

Subsidie
'Wat timing betreft hebben we geluk gehad, want drie maanden later bleek dat er een subsidiemogelijkheid was voor instrumentaal onderwijs in de klas. We hebben subsidie aangevraagd bij het Prins Bernhard Cultuurfonds en het K.F.Heinfonds. Het duurde lang voordat bericht kregen, maar ze hebben allemaal steun toegezegd.' Er zijn in totaal 130 instrumenten gekocht en 25 zijn er gehuurd. Verder komen er nog wat instrumenten uit het eigen depot.' Groep 3 krijgt muziekonderwijs van de eigen leerkracht. Groep 4 via lessen algemene muzikale vorming en groep 5 krijgt les van Joke Firet van de Biltse Muziekschool op het instrument dat leerlingen zelf kiezen.

Vervolg
Leerlingen kunnen kiezen uit viool, cello, trompet, klarinet, trombone en slagwerk, en krijgen het instrument dan een jaar lang in bruikleen. Andere scholen kunnen later ook aanschuiven bij het project. De Koninklijke Biltse Harmonie en de Brandweerharmonie hebben ook een belang, want die kunnen wellicht jonge leden aantrekken. 'De muziekorganisaties in De Bilt willen al jaren een samenwerking, maar dat komt maar niet van de grond. Met dit muziekproject betrekken we er iedereen bij', aldus Corinne Weeda. 'Goede amateurs willen we graag betrekken bij het vervolgtraject. Je ziet vaak dat na groep 5 de reguliere lessen op school wegvallen. Dat willen we voorkomen door te zorgen dat er voor kinderen die door willen gaan een vervolgtraject is.'

Contact
Het Oranjefonds wil dat muziek als middel wordt ingezet om iedereen met elkaar in contact te brengen. Vandaar dat leerlingen van de Julianaschool lessen krijgen in De Koperwiek om oudere en jongere mensen met elkaar in contact  te laten komen. In de aanloop naar het grote optreden in juni, waarschijnlijk in het H.F. Witte Centrum, zijn er optredens op scholen en in verzorgingshuizen. Corinne is projectcoördinator vanuit het KunstenHuis samen met Joke Firet en Abdes Kachouti. 'Ik doe het contact met de scholen en Joke Firet is inhoudelijk coördinator. Op 7 oktober komen alle organisaties in Het Lichtruim samen bij de officiële start van de lessen bij Wereldwijs. Groep 5 krijgt dan de eerste les waarbij de instrumenten geïntroduceerd worden. Het is een andere manier van lesgeven. Het gaat om gehoor, samenspel en creativiteit en dat vind ik er heel erg leuk aan.'

Ontmoeten
Iedere school start met een eigen orkest en voor de enthousiaste leerlingen van alle scholen is er het facultatieve KunstOrkest. Daarnaast wordt gestart met een muziekgroep voor mensen van Reinaerde. De Koninklijke Biltse Harmonie en de Brandweerharmonie worden betrokken bij het ontwikkelen van het vervolgproject voor kinderen die na een jaar door willen gaan. Corinne: 'Het leuke van het project vind ik dat het scholen zijn uit verschillende wijken die elkaar op die manier ontmoeten. Dat is het doel waar we naar streven. Kinderen die elkaar anders nooit ontmoeten spelen samen in een orkest.'