Duidelijk standpunt van de wijkbewoners tegenover de ingang van AH.
Duidelijk standpunt van de wijkbewoners tegenover de ingang van AH.

Mogelijke zondag-openstelling leidt tot verstoorde verhoudingen

Algemeen Algemeen

De discussies over de openstelling van winkels op zondag in de gemeente De Bilt heeft ook deze zomerperiode de gemoederen weer flink beziggehouden. Met name de (on)mogelijkheden met betrekking tot de AH-vestiging in De Bilt leidden tot onrust in dat gedeelte van deze gemeente. Wijkbewoners uitten dit o.a. door het aanbrengen van een bord op een gevel tegenover de ingang van deze super aan de Herenweg.

door Henk van de Bunt

De meningen over het verruimen van de winkelopeningstijden, met name op de zondag zijn binnen de zes kernen van deze gemeente en binnen de politiek in de Biltse gemeenteraad zeer divers te noemen. En willen alle winkels wel open en moet dat dan? Dwingt de regio dorpen als De Bilt om hierin mee te gaan? En hoe denken inwoners hierover? Nico Drieënhuizen en Erik den Hertog wonen beiden aan de Herenweg en vinden het zeker niet betuttelend, wanneer de gemeentelijke overheid openingstijden beperkt. Drieënhuizen: 'Deze actie met dat bord is een hernieuwde uitnodiging om weer eens na te denken over de voors en tegens en dan met name wat het voor de directe woon- en leefomgeving van een buurt betekent'.

Racebaan
Uit onderzoek zou blijken, dat meer dan 60% van de Nederlanders wel eens inkopen op zondag in een supermarkt doet. In de Randstad is dat percentage hoger. De zondagomzet bij supermarkten is de afgelopen jaren enorm gestegen. Sommige supers in deze gemeente willen niet achterblijven en hun klanten ook op zondag bedienen, want nu lekt de omzet naar andere gemeenten. Den Hertog: 'Openstelling op een zevende dag is ook nog een dag extra aan- en afvoer. Voor bewoners van winkelcentra of degenen, die aan de aan- en afvoerwegen wonen zijn 6 dagen van laden/ lossen van vrachtwagens genoeg. Veel mensen, die haast hebben met winkelen gebruiken daarbij de openbare weg als een soort racebaan; dit is voor de op- en aanwonenden niet leuk. Het gebeurt niet heel vaak in onze wijk, maar enkele keren per uur scheurt er wel iemand vol gas de straat uit'.

Looydijk
Eerder dit jaar werd vastgesteld dat de Looydijk een smal wegprofiel kent, met op plaatsen maximaal 5,00 meter breedte en dat het vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid en doorstroming niet wenselijk is dat vrachtwagens op dit weggedeelte elkaar passeren. Om die reden is een inrijdverbod voor vrachtwagens op de Looydijk vanaf zijde Soestdijkseweg Zuid ingesteld. Vanaf de Hessenweg mag de chauffeur wel gebruikmaken van de Looydijk om terug te komen op de Soestdijkseweg.

Herenweg
Al in november 2013 sprak de gemeenteraad over de afwikkeling van het verkeer op de Herenweg. Met de komst van de nieuwe Albert Heijn, Hema en Gall & Gall zou de verkeersdruk onevenredig hoog zijn geworden volgens sommige fracties. Een motie die het college verzocht om een tweede uitrit van het Herenplein richting de Looydijk te creëren werd toen ingetrokken nadat de wethouder aangeboden had nader te willen overleggen. Fleur van der Schalk van de Griffie van de gemeente De Bilt meldt de uitwerking daarvan: 'Het college heeft op 18 maart van dit jaar een besluit genomen over de verkeerssituatie rond de AH. Hierbij krijgt de AH een gescheiden in- en uitrit op de Looydijk en de Herenweg een gecombineerde in- en uitrit naast een verkeerscirculatie (eenrichtingsverkeer) op het parkeerterrein. De Herenweg wordt eenrichtingsverkeer vanaf de Hessenweg. AH moet nu een uitwegvergunning aanvragen, zodat de inritten kunnen worden aangepast. Als de inritten zijn aangepast, is het mogelijk om eenrichtingsverkeer in te stellen op de Herenweg'.

Gebleken is dat deze variant draagvlak heeft bij de bewoners van de Looydijk en bij de supermarktondernemer. De bewoners van de Herenweg blijven van mening dat deze variant zal leiden tot een grotere verkeersdruk en onveiligheid op de Herenweg.

Doodlopend
De Herenweg oogt als een bescheiden zijstraatje van de Hessenweg. Het straatnaambordje is pas in 1954 aangebracht, maar de straat en haar naam zijn al zo'n honderd jaar oud. De huizen aan de straat waren ooit officieel genummerd als Hessenweg en het straatje liep vroeger ook na honderd meter dood en had, behalve met de Hessenweg, met geen enkele straat verbinding. Dít alles werd anders toen het uitbreidingsplan - De Akker – verwezenlijkt werd. Het gehele gebied tussen Hessenweg en Soestdijkseweg kwam in exploitatie en werd met straten doorsneden. De Herenweg werd doorgetrokken en kreeg directe verbinding met andere wegen. Het profiel en de inrichting van de weg bleven echter ongewijzigd en nodigden bepaald niet uit tot een aanzienlijke toename van de verkeersstroom van zowel vracht- als persoonlijk verkeer. Drieënhuizen: 'Alle verkeer van de parkeerplaats van de A H en elke verkeersstroom m.b.t. laden en lossen gaat over de daarvoor totaal ongeschikte Herenweg, zes dagen in de week.'

Referendum
Gemeenteraden zitten vooralsnog in de maag met de koopzondag. Ook na een referendum in vergelijkbare plaatsen bijvoorbeeld bleef de gemeenteraad daar verdeeld over de zondag-openstelling. Toekomstige wijzigingen in de openstelling op zondag blijven als een rode draad door discussie gaan. Toch lijkt het er op, dat er ooit 'iets' op zondag open zal gaan. Of dat alle winkels in een gemeente betreft, of dat dit slaat op 'alle dagen open zijn', of op maar 12 zondagen in het jaar, of de bouwmarkten en supermarkten open kunnen en of er iets aparts geregeld wordt voor kernen, die dat absoluut niet willen, blijft nog totaal onduidelijk en daarover zal het laatste woord nog niet gesproken zijn. Nico Drieënhuizen en Erik den Hertog benadrukken in die discussie graag nog eens de mogelijkheid tot die 'ene dag rust'. Zie ook www.wijkdebilt.nl voor meer info.

Erik den Hertog (l) en Nico Drieenhuizen: ‘Mag de buurt ook een dag rust hebben’.
Er is ooit gedacht aan een tweede uitrit van het Herenplein richting de Looydijk.