Die bus is feitelijk een rijdend monument
Die bus is feitelijk een rijdend monument

Ook in 2015 rijdt Bus27

Algemeen Algemeen

Ook in 2015 is er in De Bilt weer een Oldtimerdag: deze keer viert men alweer het eerste lustrum als onderdeel van de Biltse Marktdag en zullen weer vele tientallen 'liefhebbende hobbyisten' een hele dag in deze regio genieten.

door Henk van de Bunt

Tijdens deze dag zullen, vaak na jarenlange restauratie, diverse oude voertuigen van bouwjaren van voor 1990 weer in volle glorie te bewonderen zijn. De Oldtimerdag vindt plaats op de Dorpsstraat in De Bilt die hiervoor afgesloten zal zijn voor het doorgaande verkeer. De Markt- en Oldtimerdag zet zich in 2015 in voor hulp in Afrika. Dit jaar gaat de opbrengst naar doelen in Malawi en Zuid-Afrika.

Bus
Dit jaar zal ook Bus27 weer meerijden. In 2014 mocht Karel Beesemer reisleider zijn tijdens de eerste rondrit met dit 'voertuig' van het type Worldmaster van het merk Leyland. Met hem maakten wij in gedachten onderdelen van die reis nogmaals. Karel Beesemer: 'Overal was van alles te doen. Het weer was die dag de belangrijkste 'vrijwillige medewerker', een uitbundig schijnend zonnetje zorgde er voor dat nagenoeg iedereen vrolijk gestemd was. Ik mocht tijdens de rit door een gedeelte van de gemeente vermeldenswaardige zaken toelichten' zoals over gemeentehuis Jagtlust'.

Liefhebbers
Bus 27 maakte deel uit van een serie van 15 bussen van het type Worldmaster van het merk Leyland. In de jaren 50, 60 en 70 reed Bus27, als onderdeel van het wagenpark van het Gemeentelijk Vervoerbedrijf Utrecht (GVU), in de Schepenbuurt in Utrecht. Beesemer: 'In 2001 ontfermde zich een aantal liefhebbers rondom deze bus, waarna de bus grondig werd gerestaureerd. Volgens die enthousiastelingen loopt de bus weer als een zonnetje.  Als Safaribus heeft de bus ruim 10 jaar dienst gedaan in de Beekse Bergen. Die bus is feitelijk een rijdend monument. Maar ja, het blijft natuurlijk wel een oude bus zónder stuurbekrachtiging en zónder rembekrachtiging en zonder nog zo het een en ander! Daar had ik even niet aan gedacht toen ik mij voorbereidde'.

TomTom
'De beide chauffeurs - vrijwilligers voor de instandhouding van de bus - kwamen niet uit De Bilt. Dus werd één van mijn taken hen als een soort TomTom de geplande route te wijzen. Overijverig had ik van tevoren de hele route gereden, zodat we niet voor verrassingen zouden komen te staan. De start was in de Dorpsstraat en de eerste mogelijkheid om in te stappen was bij serviceflat De Akker. Met zo'n logge bus is het moeilijk manoeuvreren, dus bedacht ik dat de handigste route naar De Akker was door de Tuinstraat, dan stond de bus bij De Akker met zijn neus in de goede rijrichting naar de Soestdijkseweg. Logisch toch?

Maar ja, niet alles is zoals het schijnt. De eerste paar honderd meter de Tuinstraat inrijden ging voortreffelijk, maar toen stonden er links en rechts zoveel auto's geparkeerd dat we met geen mogelijkheid verder konden. Achteruitrijden dus met links en rechts een paar centimeter manoeuvreerruimte, ik geef het je te doen. Nou, de chauffeur dééd het en hoe. In één woord: bewonderenswaardig'.

Reisleider
Zoals van mij als 'reisleider' op de bus verwacht werd moest ik wetenswaardigheden vermelden van gebouwen etc. die wij 'op reis' passeerden. Na De Akker voerde de tocht vervolgens langs of naar het Biltsche Meertje, over de Soestdijkseweg-Zuid, over de Julianalaan, langs de Koperwiek, langs Huize het Oosten en over de 1ste Brandenburgerweg en Hessenweg. Anco de Rooij vertelt namens de organisatie: 'De route zal dit jaar iets langer en anders zijn. We doen dit jaar niet de verzorgingshuizen aan, maar rijden door Maartensdijk en Groenekan, langs de rotonde met Herbie terug. Eind augustus zullen we meer informatie over de route verspreiden. De route krijgt wel het karakter van vorig jaar; alleen opstappen en uitstappen op de Dorpsstraat'.

Lokkertjes
Naast bezienswaardigheden vertelde Beesemer ook over de historie van Bilthoven. Volgens hem ging er toentertijd nogal wat gesteggel vooraf aan de definitieve keuze van de naam Bilthoven. Beesemer: 'Toenmalige raadsleden kwamen met de volgende spitsvondigheden: Biltoord, Biltwijk, De Bilt-Buiten, Vogelzang, De Leyen, Leyenwoude, Biltsche Duinen, Nieuwerbilt, Bilterduin, De Bilt Hoog en Bilthof. Het raadslid dr. Melchior won met de naam Bilthoven en zo is het tot op de dag van vandaag. In de Vinkenlaan (iedereen zegt ten onrechte Vinkenplein) in Bilthoven staat als eerbetoon aan dr. Melchior de 'Melchiorbank'. Het gemeentebestuur was er veel aan gelegen zoveel mogelijk mensen te lokken om zich in Bilthoven te gaan vestigen. Op grote reclameborden bij de tennisparken stond: 'Vestig u in Bilthoven, Lage Belastingen!' En een ander kernachtig wervende tekst op passagiersboten met repatrianten uit Nederlands Oost Indië luidde: Uw weekend hier, Gij zijt tevreden | Uw vacantie hier, Gij zijt verrukt | Uw woonplaats hier, Gij zijt ons dankbaar! Dat was in de tijd dat een retourtje Utrecht-Bilthoven 25 cent kostte en dat waren nog niet eens eurocenten!

Opnieuw
Bus27 rijdt in 2015 tijdens de Oldtimerdag in De Bilt op zaterdag 12 september 2 ritten. 's Ochtends rijdt Bus27 samen met meer dan 100 oldtimers mee in de Herbieroute en 's middags zal vanwege het eerste lustrum van de Oldtimerdag Bus27 een mooie route van 60 minuten door de gemeente De Bilt rijden. Op beide ritten zijn passagiers welkom. In de voorverkoop zijn de kaarten te verkrijgen via www.oldtimerdagdebilt.nl. Indien nog beschikbaar zijn de kaarten ook te koop op 12 september tijdens de Oldtimerdag.

De Mechiorbank anno 2010.