Een tweede leven voor de gecrashte DC-3 als flightsimulator.
Een tweede leven voor de gecrashte DC-3 als flightsimulator.

Doop unieke flightsimulator DC-3 in Groenekan

Algemeen Zakelijk

Donderdag 16 juli om 15.00 uur vindt in Groenekan de doop van de DC-3 simulator plaats bij Multi Pilot Simulations BV (MPS). Deze simulator van een Dakota uit 1944 is de enige ter wereld. Alle onderdelen zijn uit de oude en verwaarloosde DC-3 gehaald, opnieuw nagemaakt en in de nieuwe simulator geplaatst. Het eindresultaat mag er zijn.

door Walter Eijndhoven

'Wij zitten nu in de afrondende fase van een geweldig project, een echte uitdaging voor onze ingenieurs'. Aan het woord is Jessica de Ron, Office Assistant bij MPS. Zij vervolgt: 'Wij wilden altijd al een cockpit bemachtigen van een Dakota DC-3 en twee jaar geleden kregen wij een uitgelezen kans om er één over te nemen. De eigenaar van de Dakota, Avionart, crashte met het vliegtuig onder een viaduct en het vliegtuig had voor hen dus geen waarde meer. Wij hebben goede engineers in dienst, zodat hele panelen exact zijn nagemaakt, precies zoals het er in een Dakota uitziet. De electronica komt van ons bedrijf uit Duitsland'.

Bestemming
De cockpit van de DC-3 krijgt nu dus een nieuwe bestemming als simulator, de enige ter wereld van dit type. Piloten van de Dutch Dakota Association (DDA), maar ook piloten van andere DC-3's kunnen vlieguren maken in deze unieke simulator. De Ron: 'Ons personeel werkt aan dit project, naast hun gewone werkzaamheden. Wij maken hier namelijk ook simulators voor Boeing en Airbus. In de tijd die ons rest zijn onze ingenieurs bezig met de Dakota. Natuurlijk wordt de DC-3 simulator ook getest door DDA- piloten. Zij weten alles over dit type vliegtuig'.

Bijzonder
De gecrashte Dakota heeft een bijzondere geschiedenis. Het vliegtuig werd in 1944 gebouwd en is, na dienst te hebben gedaan in het leger, bij Air France terechtgekomen. Uiteindelijk kwam het toestel terecht op een sokkel langs de autobahn Brussel-Luxemburg, als onderdeel van een museum. Later ging dit museum failliet en ging het vliegtuig naar het Museum Bevrijdende Vleugels in Best. Hier heeft het vliegtuig meer dan tien jaar gestaan. Het historische vliegtuig zou vervolgens een belangrijke rol spelen in de musical 'Soldaat van Oranje' maar strandde onderweg. Tijdens het transport naar voormalig vliegveld Valkenburg kwam het klem te zitten tussen de randen van een viaduct en raakte daardoor onherstelbaar beschadigd.

Voor de medewerkers van MPS was het maken van de DC-3 flightsimulator een uit de hand gelopen hobby.