De opgetogen winnaars van de regionale Lego League 2019-2020.
De opgetogen winnaars van de regionale Lego League 2019-2020.

Julianaschool verovert beker bij robotwedstrijd

Algemeen

door Guus Geebel

Vrijdag 29 november vond in het ROC Midden Nederland in Amersfoort de regiofinale plaats van de First Lego League 2019-2020. Teams van basis- en middelbare scholen in de leeftijd 9 tot 15 jaar uit de provincie Utrecht voerden opdrachten uit waarmee zeven bekers gewonnen konden worden.

De Julianaschool in Bilthoven, die met 9 leerlingen uit de groepen 6, 7 en 8 meedeed, won de belangrijkste beker en plaatste zich daarmee voor de Beneluxfinale die op zaterdag 25 januari in Breda plaatsvindt. Het was de vierde keer dat de Julianaschool aan dit evenement deelnam. De regiofinales zijn in 26 plaatsen in Nederland gehouden. Aan de Beneluxfinale nemen ongeveer 30 teams deel. De winnaar daarvan gaat naar de wereldfinale. Het First World Festival wordt van 29 april tot 2 mei 2020 gehouden in Detroit, USA. 'De groep van de Julianaschool heeft de ambitie daar te gaan winnen', vertelt Erik-Jan Booij die als leerkracht het project begeleidt.

Programmeren
Nadat de school drie jaar geleden voor het eerst aan het evenement had deelgenomen werd programmeren lesstof op school voor de groepen 5 en 6, en robotica voor groep 7. Direct na de zomervakantie startte de groep met het project. Het thema dit keer was City Shaper. De ouders Tim, Jeffrey, Maartje en Indra begeleiden de groep, maar ook andere ouders verlenen steun. 'Eind vorig schooljaar stelde Ward drie proeflessen samen waarvoor iedereen die mee wilde doen zich kon aanmelden. Daaruit zijn de kinderen geselecteerd die nu in dit team zitten', vertelt Erik-Jan.

Opdracht
Het thema City Shaper heeft te maken met alles waar je mee te maken hebt wanneer je een stad vormgeeft. 'Je mag het onderwerp heel breed zien. Hoe mensen daarin leven, hoe je dieren helpt die daarin leven, hoe je met het milieu omgaat, dus hoe je een stad zo mooi en effectief mogelijk slim inricht. We hadden de opdrachten van tevoren gezien en dan ga je een strategie ontwikkelen om zoveel mogelijk punten te halen.' De tijdsbesteding nam ruim twee uur per week in beslag. De kinderen wisten veel ideeën te bedenken en er werd heel goed gescoord op projectgedeelte.' .

Slimme ideeën
'Van de opdrachten hebben we er in Amersfoort zes kunnen uitvoeren. Één opdracht hebben we tijdens de wedstrijd nog geprogrammeerd. Een onderdeel van de wedstrijd was ook het bedenken van een project waarbij aandacht was voor zwerfvuil en uitstoot van uitlaatgassen. Door drones die elektrisch worden opgeladen in te zetten bij het bezorgen van pakjes bereik je dat er geen vervuilende busjes door de wijken rijden. Door die drones te voorzien van een camera kunnen ze ook worden ingezet bij het signaleren van zwerfvuil. We werden er winnaar mee en kregen een beker van legosteentjes uitgereikt waarmee we nu doorgaan naar de volgende ronde. En daarna naar de wereldfinale', zegt Erik-Jan lachend.