Docenten stomen leerlingen klaar voor hun eerste sollicitatie. V.l.n.r. Mylano, Klaas Kuiken, Fleur, Lieke Hillegehekken, Remco, Gerrit van Veelen
Docenten stomen leerlingen klaar voor hun eerste sollicitatie. V.l.n.r. Mylano, Klaas Kuiken, Fleur, Lieke Hillegehekken, Remco, Gerrit van Veelen

Sollicitatieproject op Groenhorst College

Algemeen Jeugd

door Walter Eijndhoven

Maandag 30 januari organiseerde het Groenhorst College in Maartensdijk haar jaarlijkse sollicitatietraining voor leerlingen van groep 4. Ruim honderd jongeren gingen bij leden van de Rotaryclub De Bilt Bilthoven langs om een sollicitatiegesprek te oefenen. Een belangrijk moment voor de leerlingen om zich voor te bereiden op een vervolgstap in hun werk of studie.

Om goed voorbereid een vervolgstap te maken trainden ruim honderd vierdeklassers in het zoeken naar een leuke vacature, het schrijven van een brief + CV en het doorlopen van een sollicitatieproces. Lieke Hilligehekken, docente op Groenhorst: 'Onze school vindt het belangrijk dat alle leerlingen, na hun tijd op school, goed beslagen ten ijs komen in hun verdere leven. Of zij nu op zoek gaan naar werk of een vervolgopleiding willen doen. Daarom geven wij hen een sollicitatietraining en moeten zij een brief + CV maken'. Het Groenhorst College heeft al ruim tien jaar banden met de leden van de Rotaryclub De Bilt Bilthoven. Klaas Kuiken, Rotarylid, vult aan: 'Veel van onze leden hebben een eigen bedrijf of hebben een functie binnen bijvoorbeeld Human Relations (HR). Zij weten dus als geen ander hoe een goed sollicitatiegesprek te voeren. Zo krijgen alle leerlingen van het Groenhorst College alle gelegenheid goed te oefenen'.

Sollicitatieproces
Solliciteren kun je niet zomaar. Daarom startten de leerlingen na de herfstvakantie met de voorbereidingen. Hilligehekken: 'Na alle uitleg over het proces van solliciteren, kregen onze leerlingen een lijst met vacatures waarop zij konden schrijven. Een divers aanbod met vacatures als winkelbediende, kraamhulp, timmerman of kraanmachinist. Voor iedereen zat er wel iets leuks bij'. Nadat alle brieven verzonden waren, begon het wachten. En dan de spanning: wanneer komt die brief en word ik wel uitgenodigd? Natuurlijk kreeg iedereen een uitnodiging, net als in het echt, compleet met adres waar zij zich moesten vervoegen en de tijd. Kuiken: 'De leden van de Rotary deden of het een echt gesprek was en vroegen de sollicitanten het hemd van het lijf, vragen als wie ben je, wat heb je voor hobby's, waarom ben je geïnteresseerd in deze functie en in ons bedrijf en wat zijn jouw vaardigheden passeerden de revue. En in 45 minuten kun je veel vragen verwachten hoor'. Hilligehekken: 'Toen één van onze leerlingen een brief kreeg van de ABN-AMRO, dachten zijn ouders dat hij was aangenomen. Zo echt ging alles eraan toe'.

Elevator-pitch
De vierdeklassers Mylano, Remco en Fleur zijn enthousiast over de training. Zij weten nu precies waar zij staan en hoe het is om te solliciteren. Mylano: 'Ik wil een vervolgopleiding doen en heb een toelatingsgesprek gehad op een MBO-school. En ik ben toegelaten'. Remco wil ondernemer worden en Fleur wil graag een manege beginnen. Dat zij een manege wil beginnen is ook niet zo raar, als je zes dagen per week op een paard zit. In deze tijd gaat het echter niet alleen om sollicitatiebrieven en dergelijke, maar ook over het zo snel mogelijk kunnen vertellen wie je bent, wat je kunt en wat voor soort werk je zoekt, met een mooi woord een elevator-pitch. Ook Fleur, Mylano en Remco hebben dit goed onder de knie en vertellen in korte tijd wie zij zijn, wat zij doen en wat zij willen.

Ondernemend
Docent Gerrit van Veelen is zeer tevreden over 'zijn' leerlingen. Van Veelen: 'In de loop der jaren zie ik steeds meer ontwikkeling. Leerlingen worden mondiger en zijn zelfverzekerder. Sommigen hebben zelfs al een eigen bedrijf, terwijl zij nog gewoon op school hun lessen volgen'. Hilligehekken kan dat alleen maar beamen: 'Het valt inderdaad op dat veel leerlingen hier erg ondernemend zijn. Velen werken naast hun school en ook zijn zij altijd te porren voor stages'.