Sandra Zwaanenburg, de begeleidster van het project 'Face to Face'.
Sandra Zwaanenburg, de begeleidster van het project 'Face to Face'.

Opening Face to Face project op Werkplaats

Algemeen Jeugd

door Walter Eijndhoven

Donderdag 1 december om 15.30 uur vindt op de Werkplaats in Bilthoven de officiële opening plaats van het Face to Face project, met als onderwerp 'Migratie, vanuit heden en verleden'. Werkers uit Bilthoven en leerlingen van de New Utrecht High School uit New York tonen hier hun kunstwerken voor het publiek.

'Afgelopen zomer zijn wij benaderd door Joosje Duindam en Micaela Tettamanti van Face to Face. Of onze school wilde meedoen met het project 'Migratie, in het heden en verleden'. Velen onder ons zijn eigenlijk migrant, kijk naar de huidige Amerikanen, of naar Zuid-Afrika'. Aan het woord is Sandra Zwaanenburg, begeleidster van het project op de Werkplaats. Zij vervolgt: 'Natuurlijk wilde ik graag het voortouw nemen op onze school. Onze werkers van klas 2 en 3 van VWO en Gymnasium werden opgetrommeld om mee te doen met het project en werden gekoppeld aan leerlingen van de New Utrecht High School. Dit vanwege de historische banden tussen Nederland en New York. Buiten dat vind ik het belangrijk om leerlingen uit diverse landen met elkaar in contact te brengen om gezamenlijk aan een project te werken'. Face tot face is een nieuwe benadering om leerlingen uit diverse landen met elkaar te laten kennismaken, onder andere door middel van kunst. Op deze manier hopen de grondleggers van deze Nederlands-Argentijnse organisatie meer begrip en respect voor elkaar te kweken.

Workshops
Face to face verzorgt workshops voor de scholen die meedoen, met diverse onderwerpen zoals: Engels, Kunstzinnige Vorming, Aardrijkskunde, Maatschappijleer, Muziek en Geschiedenis. Verder bestaan deze workshops onder andere nog uit: het uitvoeren van een live radio show, een TV programma of een toneelstuk, creatief schrijven (verhalen, gedichten), muziek (het schrijven van een nummer en opvoeren voor beide landen), beeldende kunst, fotografie en sociale debatten. Zwaanenburg vult aan: 'Naast al deze workshops ontwikkelen leerlingen belangrijke vaardigheden als samenwerken, kritisch denken en communicatie, het stimuleert burgerschap en creativiteit en zij breiden hun mogelijkheden en kennis uit op het gebied van nieuwe technologieën en (sociale) media'.

Skypen
Al snel nadat de werkers aangaven mee te willen doen met het project kregen zij een masterclass 'Kunst uit de 17e eeuw'. Nadat zij ook nog een kijkje mochten nemen in het Rijksmuseum in Amsterdam en een rondleiding kregen in het Tolhuis, startten de werkers met het project. Zwaanenburg: 'Via Skype werden de contacten met de leerlingen van de New Yorkse Highschool snel gelegd, zowel binnen- als buiten schooltijd en als Skypen niet lukte, dan konden zij met elkaar chatten. Onze school moest natuurlijk wel zorgen voor alle benodigde faciliteiten. Gelukkig liep alles op rolletjes'. In 15 groepjes werkten alle leerlingen aan hun project, om uiteindelijk tot een eindproduct te komen. Via gelijktijdige online workshops, tijdens een wekelijkse sessie van twee uur, waren zowel de werkers van de Werkplaats als de leerlingen van de Highschool betrokken bij dezelfde activiteiten, wat hen de kans geeft om resultaten online te delen, om samen een creatief proces te ervaren en een gemeenschappelijke uitkomst te behalen.

Vriendschappen
Zwaanenburg: 'Naast het bezig zijn met een gezamenlijk project, heeft dit nog meer voordelen voor onze werkers. Als zij hun Skypehistorie uitprinten, wordt ook nog een cijfer gegeven voor bijvoorbeeld hun Engels of een ander vak en als beloning krijgt iedere deelnemer een certificaat. Maar het belangrijkste is toch dat hieruit vriendschappen kunnen ontstaan, misschien wel voor het leven'. Jos Heuer, directeur Bedrijfsvoering en Plaatsvervangend rector, vult nog aan: 'Het project is zo bijzonder dat ook vanuit de Onderwijsinspectie belangstelling wordt getoond'.

Donderdag 1 december vindt de presentatie plaats, tussen 15.30 uur en 17.30 uur op De Werkplaats te Bilthoven.