Iedereen heeft hard getraind voor de meer dan acht kilometer van het Prinses Maxima Centrum naar de Julianaschool.
Iedereen heeft hard getraind voor de meer dan acht kilometer van het Prinses Maxima Centrum naar de Julianaschool.

Schoolactie Julianaschool voor Kika

Algemeen Jeugd

door Walter Eijndhoven

Het slotfeest van de Julianaschool in Bilthoven stond vrijdag 1 juli geheel in het teken van Kika. Niet alleen liep een groep leerlingen van het Prinses Maxima Centrum Utrecht naar de Julianaschool, maar ook vonden diverse activiteiten plaats achter de school, met als doel sponsorgelden op te halen voor Kika.

'De start van de activiteiten voor Kika was vanaf de hoofdingang van het Prinses Maxima Centrum in Utrecht'. Aan het woord is Eric Martherus, leraar aan de Julianaschool. Hij vervolgt: 'Om 16.00 uur werd ons 'Dreamteam' van de Julianaschool uitgezwaaid door personeel van het Prinses Maxima Centrum. Voor onderweg kregen wij van hen een mascotte mee, een Kika beer. Iedereen reageerde heel enthousiast en onder veel gejuich en gejoel van het ziekenhuispersoneel, vertrok onze groep hardlopers, onder een ereboog, naar de Julianaschool, met een tocht van meer dan acht kilometer voor de boeg. Onderweg haakten, vanaf diverse 'opstappunten', nog meer leerlingen aan. Rond 17.30 uur kwamen wij aan op school'. Natuurlijk kan niet iedereen zomaar even acht kilometer hardlopen. Martherus: 'Nee, daarvoor hebben wij flink getraind. Alle groepen acht (8a, 8b en 8c) en de jongens van groep zeven hebben hiervoor goed geoefend. En natuurlijk alle kleding in dezelfde kleur, oranje. Een mooie verwijzing naar Juliana en Maxima'. Nadat alle leerlingen de finish bereikten, overhandigden zij de Kika beer aan 'de zakenvrouw van het jaar 2016', Vivienne van Eijkelenborg, topvrouw van het Bilthovense bedrijf Difrax.

Wedden dat...
Na het hardlopen vonden vele activiteiten plaats op het plein achter de school, zoals een 'wedden dat.....' activiteit voor groep 1 t/m 7. Martherus: 'Kinderen moesten, alleen of in groepjes, een activiteit bedenken waar zij goed in zijn, of juist niet, zoals 200 judo-rollen of 1000x een tafeltennisballetjes hooghouden, of een dansmarathon. Maar wel alles binnen 900 seconden, als extra uitdaging'. Sponsoren moesten hen dan belonen voor hun 'onmogelijke' prestaties. (Helaas was het uiteindelijke sponsorbedrag nog niet bekend bij het ter perse gaan van De Vierklank). Martherus vervolgt: 'Als tegenprestatie voor de vele respons, lopen wij de Marathon van New York 2016!!'.